2013 m. gegužės 8 d., trečiadienis

Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos pranešimas: valdančiųjų siūlomas viešųjų pirkimų tvarkos supaprastinimas atvers kelią korupcijai



Šiandien spaudos konferencijoje Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos nariai Agnė Bilotaitė ir Dainius Kreivys aptarė Vyriausybės siūlomus Viešųjų pirkimų įstatymo pakeitimus.

Beje, Ūkio ministerija po Seimo narių ir Prezidentūros kritikos ėmė tikslinti Viešųjų pirkimų įstatymo pakeitimo projektą. Jame, kaip teigiama šiandien pasirodžiusiame Ūkio ministerijos pranešime, siūloma „nustatyti, kad didelės apimties pirkimu būtų laikomas toks, kai prekių ar paslaugų pirkimo vertė yra didesnė kaip 5 000 tūkst. Lt, o darbų pirkimo vertė didesnė kaip 20 000 tūkst. Lt“.

Pasak Seimo narių, tokia 5 mln. ir 20 mln. litų viršijanti suma, nuo kurios pirkimas laikomas didelės vertės, sveiku protu nesuvokiama. Viešųjų pirkimų organizavimo supaprastinimas atvertų platesnius kelius korupcijai, o kartelės didelės vertės pirkimui pakėlimas dar aukščiau atvertų galimybes nevaržomam piktnaudžiavimui.

„Jei tokių pirkimų, kai galima neskelbti viešo pirkimo ir kreiptis tik į vieną pirkėją, nereikalaujant Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) sutikimo tik daugės, juos bus labai sunku sukontroliuoti. Tai bus didelis žingsnis atgal, – sakė D. Kreivys. – Be to, atsiras prielaidų pirkimą skaidyti į mažus pirkimus“.

Kaip pavyzdį parlamentaras pateikė atitvarų įrengimą kelyje A2 Vilnius–Panevėžys. Bendras 4,5 mln. litų vertės pirkimas buvo išskaidytas atkarpomis po 3 km, kurių kiekvienos vertė buvo artima mažos vertės pirkimui leistinai 500 tūkst. litų.

Tokių pirkimų per metus vyksta tūkstančiai ir tikimybė, kad VPT sukontroliuos neskaidrius atvejus, labai maža.

D. Kreivio teigimu, pradėjus vykdyti viešuosius pirkimus elektroninėje erdvėje, procesas supaprastėjo ir šiandien pirkimai tokiu būdu vykdomi 83,2 proc. atvejų. Dabar galiojantis įstatymas – vienas skaidriausių Europoje, kuriam įsigaliojus net trečdaliu sumažėjo pirkimų, kuriuose dalyvauja tik vienas tiekėjas. Seimo narys pažymėjo, kad biurokratinių procedūrų trukmė per pastaruosius ketverius metus ne didėjo, o priešingai – sutrumpėjo 15 dienų.

„Vyriausybės siūlomus Viešųjų pirkimų įstatymo keitimus vertinu labai neigiamai. Praktiškai griaunamos viešųjų pirkimų skaidrumo garantijos. Siekiama įteisinti galimybes lengviau savintis viešuosius finansus, o paprastai kalbant – siekiama padaryti taip, kad lengviau būtų galima „pavogti“, – piktinosi Seimo narė Agnė Bilotaitė.

Pasak parlamentarės, daug landų korupcijai atveria siūlymas atsisakyti privalomo Viešųjų pirkimų tarnybos informavimo ir iš jos gauto sutikimo vykdyti pirkimą atsisakymas, organizuojant viešuosius pirkimus neskelbtinomis derybomis.

„Matome, kad toks pirkimo būdas naudojamas gana dažnai, o procentas, kai įvyksta pažeidimų, didelis, todėl atidaryti tam dar platesnius vartus, tiesiog nusikalstama. Įstatymo pakeitimai sukurtų plačią erdvę piktnaudžiauti, – sakė Seimo narė. – Jei plačiau atversime kelius korupcijai, po metų ar dvejų išgirsime ne vieną skandalą apie neefektyviai ir neracionaliai panaudotas valstybės lėšas. Tai tikrai nedidins mūsų žmonių pasitikėjimo valstybe“.

D. Kreivys priminė, kad Lietuvos korupcijos suvokimo indeksas per pastaruosius kelerius metus nuosekliai mažėjo. Lietuva nuo šalies, kurioje korupcijos rizika labai aukšta – daugiau nei 5 balai, indeksą sugebėjo sumažinti iki 4,6 ir iš 54-os vietos atsidūrė 46-oje. Pasak Seimo nario, tokie Viešųjų pirkimų įstatymo pakeitimai mūsų šalį stumtų į korumpuotos šalies poziciją.

Parlamentaras akcentavo, jog šis klausimas buvo svarstomas šešėlinėje Vyriausybėje ir dėl valdančiųjų siūlomo Viešųjų pirkimo įstatymo pakeitimo bus toliau ieškoma partnerių tiek opozicinėse, tiek ir valdančiosiose partijose, kad bet kokios landos korupcijai būtų užtvertos.

Pasak Seimo narių, ši Vyriausybė, prisidengdama biurokratizmo naštos verslui mažinimu, keičia esmines skaidrumą bei viešumą užtikrinančias Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatas. Skaidrumo, efektyvumo bei korupcijos pasireiškimo saugiklių numatymas bei užtikrinimas panaudojant valstybės lėšas – mokesčių mokėtojų pinigus, yra esminė sąlyga valstybei ne skambiais pasisakymais deklaruoti viešųjų pirkimų skaidrumą, o tai daryti konkrečiais sprendimais.

„Vyriausybės siūlomos pataisos griauna ilgai kurtą ir vis efektyvėjančią viešųjų pirkimų kontrolės sistemą. Belieka tikėtis, kad Seimui ir Prezidentūrai bendradarbiaujant šios pataisos neišvys dienos šviesos“, – išreiškė viltį Seimo TS-LKD frakcijos atstovai.

Per viešuosius pirkimus kasmet išleidžiama vis daugiau nacionalinio biudžeto lėšų. 2009 m. ši suma sudarė 9,9 proc. šalies BVP arba 49,7 proc. Lietuvos nacionalinio biudžeto (be ES ir kitų užsienio šalių finansinės paramos), tuo metu 2012 m. viešųjų pirkimų vertė siekė jau 13 proc. BVP arba 69,3 proc. Lietuvos nacionalinio biudžeto.


Vincė Vaidevutė Margevičienė,
Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos seniūno pavaduotoja