Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto parlamentinė
kontrolė I ir II sesijose ( 2012-12-12 iki 2013-06-30)
2012-12-12 išklausė Vidaus
reikalų ministerijos informaciją apie Lietuvos delegacijos atstovavimo Europos
Tarybos Vietos ir regionų valdžių kongrese, regioninio valdymo problemas
apskrityse ir Regionų plėtros tarybų veiklos tobulinimo galimybes. Komitetas
priėmė protokolinį nutarimą, kuriuo pasiūlė Vidaus reikalų ministerijai imtis
priemonių, kad atnaujintai Lietuvos
delegacijai Europos Tarybos Vietos ir regionų valdžių kongrese būtų sugrąžintos
balsavimo teisės Regionų valdžios rūmuose. Taip pat Komitetas pritarė Vyriausybės
patvirtintam Nacionalinės pažangos programos pagrindiniam tikslui- užtikrinti
tolygią, tvarią ir į skirtumų mažinimą orientuotą regionų plėtrą, mažinant
socialinius ir ekonominius skirtumus tarp regionų, didinant regionų plėtros
tarybų vaidmenį ir atkreipė Vyriausybės dėmesį, kad būtinos priemonės, kurios
leistų užtikrinti tinkamą pasirengimą laiku ir sklandžiai įsisavinant Europos
Sąjungos fondų ir kitos tarptautinės paramos lėšos po 2014 metų.
2013-03-13 išnagrinėjęs Lietuvos
savivaldybių asociacijos 2013-02-13 kreipimąsį „Dėl savivaldybių biudžetų
pajamų nustatymo metodikos, biudžeto sandaros, vietos savivaldos, piniginės
socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams, švietimo ir transporto
lengvatų įstatymų pakeitimų iniciavimo“ kuriame teikiami Lietuvos savivaldybių
asociacijos siūlymai svarstyti įstatymų pataisas, kurias priėmus, manoma, būtų
padidintas savivaldybių finansinis ir ekonominis savarankiškumas ir greičiau
sumažinti savivaldybių pradelsti kreditiniai įsipareigojimai. Komitetas nutarė,
kad būtina spręsti savivaldybėms nustatytų funkcijų finansavimo problemas,
sumažinti savivaldybių pradelstus kreditinius įsipareigojimus ir didinti
savivaldybių finansinį ir ekonominį savarankiškumą, tikslinga ieškoti ir
taikyti įvairias priemones, tame skaičiuje ir keisti esamą teisinį reguliavimą.
Tuo tikslu, Komitetas kreipėsi Į Seimo Biudžeto ir finansų komitetą nurodydamas
pagrindines principines nuostatas ir
siūlymus kaip reikėtų spręsti savivaldybėms nustatytų funkcijų
finansavimo problemas.
2013-04-10 išklausęs Vidaus
reikalų ministerijos informaciją „Dėl Regionų plėtros tarybų vaidmens ir
veiklos efektyvumo“ pritarė Vidaus reikalų ministerijos atliktiems ir
atliekamiems veiksmams, siekiant didinti regionų plėtros tarybų vaidmenį ir
veiklos efektyvumą ir pasiūlė Vidaus reikalų ministerijai parengti ir pateikti
Komitetui pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo
atskirų straipsnių pakeitimo, suteikiant
Regionų plėtros taryboms papildomus įgaliojimus (pasiūlymų nagrinėjimas
ir sprendimų priėmimas bendradarbiavimo su kitais regionais klausimais,
regioninės reikšmės projektinių paraiškų rengimo organizavimas ir kt.),
aiškiau apibrėžti Regionų plėtros tarybų
ir apskrityse esančių savivaldybių institucijų tarpusavio santykius, pakeisti
Regionų plėtros tarybų sekretoriatų funkcijas vykdančių Regioninės plėtros
departamento prie Vidaus reikalų ministerijos teritorinių padalinių (skyrių)
teisinį statusą ir visose apskrityse įsteigti juridinio asmens statusą
turinčias viešąsias įstaigas, kurių steigėjais (dalininkais) kiekvienoje
apskrityje būtų visos tos apskrities savivaldybės ir valstybė (valstybės
interesus atstovauti siūlyti pavesti Vidaus reikalų ministerijai) ir nustatyti aiškius Regionų plėtros tarybų ir
jų sprendimus vykdančių viešųjų įstaigų veiklos, įgyvendinant šioms
institucijoms ir įstaigoms teisės aktais nustatytus įgaliojimus, finansavimo
šaltinius. Tuo tikslu buvo parengtas ir įregistruotas Regioninės plėtros
įstatymo atskirų straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, kurį Seimas nutarė svarstyti
ir priimti Rudens sesijoje.
2013-04-11 Komitetas pradėjo
parlamentinę kontrolę dėl Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo įgyvendinimo. Tuo
tikslu kreipėsi į Lietuvos Respublikos Vyriausybę, Valstybinę maisto ir
veterinarijos tarnybą ir Lietuvos savivaldybių asociaciją prašydamas pateikti
informaciją apie atsakingų institucijų veiklą ir bendradarbiavimą, įgyvendinant
Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo nuostatas, apie problemas, kylančias,
rengiant įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus ir atliekant priežiūros, tame
skaičiuje ES lėšų naudojimo priežiūros, funkcijas ir pasiūlyti galimus problemų
sprendimo būdus.
Žemės ūkio
ministerija informavo, kad prireikus naujai reglamentuoti kai kuriuos klausimus
dėl efektyvesnės gyvūnų gerovės ir gyvūnų apsaugos bei gyvūnų užkrečiamųjų ligų
prevencijos, ministerija inicijuos šių įstatymų pakeitimus.
Taip pat Komitetas
kreipėsi į Žemės ūkio ministeriją dėl išaiškinimo, kaip savivaldybėms reikėtų
spręsti susidariusią teisinę koliziją, kai įsigaliojus Gyvūnų gerovės ir
apsaugos įstatymui savivaldybės nebeturi teisės rengti ir tvirtinti gyvūnų
augintinių registravimo tvarkų bei organizuoti gyvūnų augintinių registravimo
ir todėl negali įgyvendinti Rinkliavų įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 7 punkte
suteiktos teisės savivaldybėms nustatyti vietines rinkliavas už gyvūnų
augintinių laikomų daugiabučiuose registravimą. Kol kas klausimas nebaigtas-
vyksta susirašinėjimas.
2013-04-17 išklausė Valstybės
tarnybos departamento direktoriaus Osvaldo Šarmavičiaus informaciją apie
Valstybės tarnybos tobulinimo perspektyvas.
2013-04-24 vykdydamas
parlamentinę kontrolę surengė išvažiuojamąjį posėdį į Druskininkų savivaldybę,
kur išklausė mero Ričardo Malinausko ir kitų savivaldybės darbuotojų informaciją
apie Druskininkų savivaldybės socialinius ekonominius klausimus, valstybinių
funkcijų vykdymą, savivaldybės finansavimą savarankiškų funkcijų vykdymo
užtikrinimui, Druskininkų savivaldybėje vykstančios vidinės decentralizacijos
proceso ir vietos gyventojų įtraukimo į vietos reikalų tvarkymą, regionų
plėtros tarybų veiklą ir jų santykius su savivaldybių tarybomis, vietos
savivaldos plėtros galimybes bei kt.
2013-04-24 apsvarstęs
Vyriausybės 2012 m. veiklos ataskaitą pasiūlė Seimo valdybai apsvarstyti
galimybę parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Seimui svarstyti Vyriausybės
ir Seimo Statuto pakeitimų projektus, kuriuose būtų iš dalies keičiamos
Vyriausybės metinių veiklos ataskaitų teikimo Seimui tvarkos nuostatos: siūloma
nustatyti, kad tais metais, kai veiklą vykdė kelios Vyriausybės, paskutinioji
(įgaliojimus turinčioji) Vyriausybė pateikia Seimui ataskaitą apie savo vykdytą veiklą ir informaciją apie kitos Vyriausybės (ar kitų Vyriausybių) vykdytą
veiklą per tą metų laikotarpį, kai ji (ar jos) buvo gavus(ios) įgaliojimus.
2013-05-08 įvertinęs Tauragės
rajono savivaldybės administracijos siūlymus kreipėsi į Vyriausybę prašydamas
įvertinti biudžeto galimybes ir pateikti Komitetui siūlymus dėl galimybės
proporcingai pakelti darbo užmokestį savivaldybių merams ir merų pavaduotojams.
2013-05-08 surengė išvažiuojamąjį posėdį į Policijos
departamentą prie Vidaus reikalų ministerijos, kur išklausė Policijos
departamento prie Vidaus reikalų ministerijos informaciją ir įvertinęs esamą
situaciją, Komitetas pasiūlė Vyriausybei didinti asignavimus policijos veiklai,
apsvarstyti galimybę pertvarkyti tam tikras teisėsaugos institucijas, iš esmės
vykdančias policijos specializuotas funkcijas.
2013-05-15 išklausęs
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų
ministerijos informaciją apie valstybinės priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos
veiklos teisinius pagrindus, funkcijas, struktūrą, savivaldybių priešgaisrinių
tarnybų pajėgas, šių tarnybų parengtį ir finansavimą 2009-2013 metais,
Komitetas kreipėsi į Lietuvos Respublikos Vyriausybę, siūlydamas rengiant 2014
metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių
patvirtinimo įstatymo projektą savivaldybėms priešgaisrinės saugos funkcijai
vykdyti skirti tiek asignavimų, kiek jų priklauso pagal Vidaus reikalų ministro
įsakymu patvirtintą šių lėšų apskaičiavimo metodiką ir teikti Seimui svarstyti
Priešgaisrinės saugos įstatymo pakeitimus, kuriais būtų nustatomas savanorių
ugniagesių statusas, veiklos tikslai ir organizavimas, sąveika su priešgaisrinėmis
gelbėjimo pajėgomis, jų socialinės garantijos ir kt.
2013-05-22 išnagrinėjo Valstybės
kultūros paveldo komisijos sprendimą „Dėl kapinių, jų apskaitos ir apsaugos
Lietuvoje“. Posėdyje nutarta inicijuoti atitinkamų teisės aktų pataisas bei
numatyti pareigą savivaldybėms skelbti
savo interneto svetainėse informaciją apie kapinių žemės sklypų ir jų
statinių registravimą Nekilnojamojo
turto registre.
Komitetas, vykdydamas parlamentinę kontrolę išklausė Vyriausiosios tarnybinės
etikos komisijos ir Vyriausiosios rinkimų
komisijos 2012 m. veiklos
ataskaitas ir parengė Seimo nutarimų
projektus, siūlydamas Seimui joms pritarti. Vyriausiajai tarnybinės etikos
komisijai Komitetas pasiūlė ateityje prioritetą teikti
prevencinei šviečiamajai veiklai savivaldybių institucijose. Nutarimo projektu
taip pat siūloma pateikti Komitetui pasiūlymus dėl teisės aktų kuriais
reglamentuojama viešųjų bei privačių interesų valstybinėje tarnyboje
deklaravimo tvarka tobulinimo, Vietos savivaldos įstatymo nuostatų, reglamentuojančių
savivaldybių tarybų narių viešųjų interesų viršenybės užtikrinimo būdus bei dėl
administracinės atsakomybės už trukdymą Komisijai atlikti jos funkcijas
nuostatų tobulinimo.
2013-06-19 svarstė ūkio subjektų, vykdančių
veiklą, susijusią su alkoholio produktais ir tabako gaminiais, priežiūros ir
tarpinstitucinio bendradarbiavimo aktualijas. Po svarstymo komitete buvo
nutarta kreiptis į Lietuvos savivaldybių asociaciją pateikti informaciją apie
Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento atlikto tyrimo metu
nustatytas problemas ir problemų sprendimo galimybes.
2013-06-19 svarstė Vilniaus Antakalnio progimnazijos tėvų bendruomenės kreipimasi
dėl Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2012 m. gegužės 2 d. sprendimo Nr.
1-551 dėl Vilniaus Antakalnio vidurinės mokyklos reorganizavimo, padalijant ją
į Vilniaus Antakalnio gimnaziją ir Vilniaus Antakalnio progimnaziją. Komitetas
kreipėsi į Švietimo ir mokslo ministeriją, Vilniaus miesto savivaldybės
administraciją ir Vilniaus visuomenės sveikatos centrą prašydamas pateikti
informaciją apie probleminės situacijos sprendimo galimybes.
2013-06-19 dalyvaujant Finansų ministerijos ir Lietuvos savivaldybių asociacijos
atstovams, posėdyje išklausė informaciją tema: „Europos Sąjungos struktūrinės
paramos poveikis gyvenimo kokybei Lietuvos miestuose ir miesteliuose: ar
investicijos vietinei ir urbanistinei plėtrai buvo panaudotos tinkamai. Finansų
ministerijos užsakymu vertinimą atliko ir Komitetui pristatė UAB „BGI
Consulting“ (Business Government and innovation) konsultantai: Jonas Jatkauskas ir Inga
Bartkevičiūtė. Atliktame vertinime buvo analizuojamos gyvenamosios vietovės:
didieji miestai, regioniniai augimo centrai, probleminių teritorijų miestai,
kiti šalies miestai ir miesteliai, (turintys nuo 1000 iki 3000 gyventojų): iš
viso 51 gyvenamoji vietovė. Pateiktame vertinime konstatuota, kad investicijos
vietinei ir urbanistinei plėtrai buvo panaudotos tinkamai. Komiteto nariai,
išklausę informaciją, atkreipė dėmesį, kad Europos Sąjungos struktūrinė parama
pagerino gyvenimo kokybę daugelyje gyvenamųjų vietovių, tačiau planuojant ES
paramą 2014-2020 m. reikėtų daugiau dėmesio skirti projektams susijusiems su
ekonomine aplinka, t.y. verslo skatinimu.
2013-06-26 išklausė Vidaus
reikalų ministerijos informaciją apie 2012 m.
pasiektą pažangą, taikant „vieno langelio“ principą viešojo administravimo
institucijose ir įstaigose bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos
ir Vidaus reikalų ministerijos informacija apie Lietuvos Respublikos Seimo
Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto (toliau – Komiteto) 2012 m. kovo 21
d. posėdyje priimtų sprendimų vykdymą.
Komitetas konstatavo, kad nepaisant pažangos atskirose srityse,
valstybės ir savivaldybių institucijose aptarnaujant asmenis „vieno langelio“
principu dar egzistuoja neišspręstų problemų bei nevykdoma pastovi kontrolė,
kad realiai mažėtų administracinė našta, didėtų valstybės ir savivaldybių
institucijose ir įstaigose asmenų aptarnavimo, taikant „vieno langelio“
principą, kokybė.
Komitetas, pasinaudodamas Seimo
statute numatytais įgaliojimais atliko
parlamentinę kontrolę dėl viešųjų paslaugų teikimo kultūros srityje
administravimo problemų savivaldybėse ir galimų problemų sprendimo būdų. Tuo
tikslu surinkęs informaciją iš savivaldybių Komitetas paprašė Lietuvos
Respublikos Vyriausybės pateikti nuomonę apie savivaldybių išdėstytas teikimo
kultūros srityje administravimo problemas ir jų sprendimo galimybes.
Komitetas pradėjo parlamentinę kontrolę
dėl neformaliojo suaugusiųjų švietimo problemų savivaldybėse. Tuo tikslu
kreipėsi į savivaldybes ir į trečiojo amžiaus universitetus prašydamas pateikti
informaciją apie neformaliojo suaugusiųjų švietimo organizavimo savivaldybėse
pasiekimus, problemas ir jų sprendimo galimybes bei kt. informaciją, kurią
apibendrinęs priims atitinkamus sprendimus.
Vincė Vaidevutė
Margevičienė,
Seimo Valstybės
valdymo ir savivaldybių komiteto narė
Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos seniūno
pavaduotoja