2013 m. kovo 19 d., antradienis

Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos pranešimas: frakcija nepritarė Europos Komisijos siūlymui liberalizuoti ES geležinkelių transporto sektorių



Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) frakcijos nariai nepritarė Europos Komisijos (EK) siūlymui skaidyti geležinkelių sektorių. Tik iš dalies pritarta pasiūlymui liberalizuoti keleivių vežimą.

EK parengtame 4-ajame ES geležinkelių teisės aktų pakete būtų rekomenduojama nuo nacionalinių geležinkelio vežėjų atskirti visas geležinkelių infrastruktūros valdymo funkcijas, sukuriant nepriklausomas infrastruktūros valdytojų įmones, ir organizuoti privalomą visų ES infrastruktūros valdytojų bendradarbiavimą. Taip pat siūloma visose ES šalyse atverti nacionalines keleivių vežimo rinkas, užtikrinti laisvą prieigą naujiems vežėjams prie infrastruktūros ir riedmenų, o viešųjų paslaugų sutartis sudaryti tik viešųjų konkursų būdu.

Šių ES teisės aktų įgyvendinimas – tai preliudija į EK deklaruojamą tikslą liberalizuoti visas geležinkelių transporto paslaugas ir eliminuoti esamą nacionalinį geležinkelių valdymo lygmenį, sukuriant vieningą ES geležinkelių infrastruktūros valdytoją bei vieningą ES geležinkelių saugos instituciją.

Tačiau TS-LKD frakcijos posėdžio metu AB „Lietuvos geležinkeliai“ pateikė duomenis, kad reikalavimas išskaidyti geležinkelių įmonę sumažintų nacionalinio vežėjo veiklos efektyvumą. Be to, kai kurios ES valstybės yra įvykdžiusios Komisijos siūlomas reformas, bet nėra pavyzdžių, kad išskaidyta geležinkelių sistema ten veiktų efektyviai.

„Konkretūs kitų valstybių pavyzdžiai rodo, kad konkurencija vežimų rinkoje dėl geležinkelio skaidymo nepadidėjo, bet neigiamos skaidymo pasekmės yra plačiai žinomos: tai didelių valstybės dotacijų poreikis, aukšti krovinių pervežimo tarifai, santykinai didelis naudojamų lokomotyvų skaičius ir t.t. AB „Lietuvos geležinkeliai“, būdama integrali geležinkelio įmonė lyginant su kitų ES šalių geležinkelio įmonėmis, veikia efektyviai, iš esmės apsieidama be valstybės dotacijų duoda didelę naudą valstybei dividendų forma. Negana to, neapgalvotas rinkos liberalizavimas gali sukelti grėsmę nacionaliniam saugumui, sukuriant prielaidas rinkoje įsitvirtinti stipriai Rusijos geležinkelių bendrovei, be investicijų ir minimaliais kaštais leidžiant perimti pelningus pervežimus geležinkelių koridoriais“, nuogąstavimus dėl EK direktyvų taikymo geležinkelių transportui išsakė TS-LKD frakcijos seniūno pirmasis pavaduotojas Jurgis Razma, pridurdamas, kad administraciniu būdu suardžius efektyviai veikiančią geležinkelių organizacinę struktūrą sudaromos sąlygos išstumti nacionalinį vežėją iš vežimų rinkos.

Geležinkelių transportas dėl ekologinių ir ekonominių pranašumų gabenant tolimais atstumais turi pakeisti dominuojantį autotransportą, tačiau šiuo metu ES geležinkeliai veikia neefektyviai ir todėl užima mažą vežimų rinkos dalį (6–15 proc.), ypač tose šalyse, kur yra atliktas sektoriaus liberalizavimas, kai tuo tarpu Lietuvoje, išlaikiusioje integralią įmonę, ši dalis artėja prie 50 proc.


Vincė Vaidevutė Margevičienė,
Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos seniūno pavaduotoja