Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų
(TS-LKD) frakcijos nariai nepritarė Europos Komisijos (EK) siūlymui skaidyti
geležinkelių sektorių. Tik iš dalies pritarta pasiūlymui liberalizuoti keleivių vežimą.
EK parengtame 4-ajame ES geležinkelių teisės aktų pakete būtų
rekomenduojama nuo nacionalinių geležinkelio vežėjų
atskirti visas geležinkelių infrastruktūros valdymo funkcijas, sukuriant
nepriklausomas infrastruktūros valdytojų įmones, ir organizuoti privalomą visų
ES infrastruktūros valdytojų bendradarbiavimą. Taip pat siūloma visose ES
šalyse atverti nacionalines keleivių vežimo rinkas, užtikrinti laisvą prieigą
naujiems vežėjams prie infrastruktūros ir riedmenų, o viešųjų paslaugų sutartis
sudaryti tik viešųjų konkursų būdu.
Šių ES teisės aktų įgyvendinimas
– tai preliudija į EK deklaruojamą tikslą liberalizuoti visas geležinkelių
transporto paslaugas ir eliminuoti esamą nacionalinį geležinkelių valdymo
lygmenį, sukuriant vieningą ES geležinkelių infrastruktūros valdytoją bei
vieningą ES geležinkelių saugos instituciją.
Tačiau TS-LKD frakcijos posėdžio metu AB „Lietuvos geležinkeliai“
pateikė duomenis, kad reikalavimas išskaidyti geležinkelių įmonę sumažintų
nacionalinio vežėjo veiklos efektyvumą. Be to, kai kurios ES valstybės yra
įvykdžiusios Komisijos siūlomas reformas, bet nėra pavyzdžių, kad išskaidyta
geležinkelių sistema ten veiktų efektyviai.
„Konkretūs kitų valstybių pavyzdžiai rodo, kad konkurencija
vežimų rinkoje dėl geležinkelio skaidymo nepadidėjo, bet neigiamos skaidymo
pasekmės yra plačiai žinomos: tai didelių valstybės dotacijų poreikis, aukšti
krovinių pervežimo tarifai, santykinai didelis naudojamų lokomotyvų skaičius ir
t.t. AB „Lietuvos geležinkeliai“, būdama integrali geležinkelio įmonė lyginant
su kitų ES šalių geležinkelio įmonėmis, veikia efektyviai, iš esmės apsieidama
be valstybės dotacijų duoda didelę naudą valstybei dividendų forma. Negana to,
neapgalvotas rinkos liberalizavimas gali sukelti grėsmę nacionaliniam saugumui,
sukuriant prielaidas rinkoje įsitvirtinti stipriai Rusijos geležinkelių
bendrovei, be investicijų ir minimaliais kaštais leidžiant perimti pelningus
pervežimus geležinkelių koridoriais“, –
nuogąstavimus dėl EK direktyvų taikymo geležinkelių transportui išsakė TS-LKD
frakcijos seniūno pirmasis pavaduotojas Jurgis Razma, pridurdamas, kad
administraciniu būdu suardžius efektyviai veikiančią geležinkelių organizacinę
struktūrą sudaromos sąlygos išstumti nacionalinį vežėją iš vežimų rinkos.
Geležinkelių transportas dėl ekologinių ir ekonominių
pranašumų gabenant tolimais atstumais turi pakeisti dominuojantį
autotransportą, tačiau šiuo metu ES geležinkeliai veikia neefektyviai ir todėl
užima mažą vežimų rinkos dalį (6–15 proc.), ypač tose šalyse, kur yra atliktas
sektoriaus liberalizavimas, kai tuo tarpu Lietuvoje, išlaikiusioje integralią
įmonę, ši dalis artėja prie 50 proc.
Vincė Vaidevutė Margevičienė,
Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos seniūno
pavaduotoja