Nors Seimo
Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) frakcija pritarė Vaiko
teisių apsaugos tarnybos reorganizacijai, pagal kurią Lietuvoje turėtų būti
centralizuotos atskirose savivaldybėse veikiančios vaiko teisių apsaugos
tarnybos ir įsteigta viena respublikinė Vaiko teisių tarnyba, turinti savo
padalinius rajonuose, tačiau Seime buvo nuspręsta nevykdyti esminės
reorganizacijos, o stiprinti esamas vaiko teisių tarnybas, nuo 2013 m. skiriant
joms papildomą finansavimą.
„Valstybė vaikų
teisių apsaugos funkciją perdavė savivaldybėms, nors atlyginimai daugiau nei
trims šimtams darbuotojų ir taip mokami iš valstybės biudžeto savivaldybėms
skiriamomis dotacijomis. Matome, kad pastaruoju metu viešumoje visus pašiurpino
rezonansinės vaikų pedofilijos, smurto bylos, teismai nagrinėja 400 pedofilijos
bylų, todėl akivaizdu, kad savivaldybėse vaikų teisės ginamos nepakankamai ir
valstybė šią funkciją turi susigrąžinti“, – sakė TS-LKD frakcijos narė Vincė
Vaidevutė Margevičienė, vadovavusi Seimo pirmininkės teikimu dar 2010 m.
lapkričio 19 d. sudarytai darbo grupei Vaiko teisų apsaugos institucijų
sistemos pertvarkymo koncepcijai parengti.
Pasak
parlamentarės, nors pasiūlymai Seimo valdybai buvo
pateikti 2010 m. gruodžio 23 d., tačiau Seimą pasiekė tik šią savaitę ir dar
sulaukė didelio kitų frakcijų atstovų, savivaldybių pasipriešinimo.
Ir
be reikalo, nes tiek Vaiko teisių apsaugos tarnybų (skyrių) vadovų asociacija,
tiek vaiko teisių apsaugos kontrolierė konstatavo, kad šiuo metu vaiko teisių
apsaugos funkcija Lietuvoje vykdoma chaotiškai, nes savivaldybėse vyrauja
skirtinga tų pačių klausimų sprendimo politika, specialistų kvalifikacija
dažnai nėra pakankama, jiems užkraunami dideli krūviai,
trūksta metodinio vadovavimo, tarnybas kamuoja neproporcingas funkcijų ir
galimybių jas įgyvendinti santykis ir kitos bėdos. „Norėjosi pasiekti, kad
vaikų teisių tarnybos darbuotojų veikla nepriklausytų nuo kiekvieno mero
asmeninių ambicijų“, – sakė parlamentarė.
Tarnybų
darbuotojai skundžiasi prastu veiklos finansavimu, neturi automobilių, būtinų
atokiausiose vietovėse gyvenančioms šeimoms pasiekti, be to, jų darbas baigiasi
17 val., todėl toliau niekas nekontroliuoja, kaip rizikingoje šeimoje
gyvenantis vaikas leidžia vakarus. 2011 m. Lietuvoje niekas nežinojo, kur yra
23 tūkstančiai vaikų. 2011 m. gruodžio 23 d. Vyriausybėje sudaryta darbo grupė
aiškinosi jų dingimo aplinkybes ir paaiškėjo, kad išties niekas nieko nežino
apie 7 tūkstančius. Tokie vaikai lengvai gali atsidurti pedofilų, prekiautojų
žmonėmis ir kitų nusikaltėlių rankose.
Pasak V. V.
Margevičienės, vieningai administruojant vaiko teisių apsaugos įstaigas būtų
galima geriau koordinuoti tokių specialistų veiklą, rūpintis jų kvalifikacijos
kėlimu, o svarbiausia – tikėtis, kad vaikais bus geriau pasirūpinta. Be to, tai
sudarytų galimybes tikslingiau paskirstyti ir panaudoti skiriamas valstybės
biudžeto lėšas, daugiau dėmesio skiriant pagalbai šeimoms.
Šiuo metu
tarnybos susiduria ir su finansavimo trūkumu. 2011 m. gegužę Socialinės
apsaugos ir darbo ministerijos strateginio plano projekte vaiko ir jaunimo
teisių apsaugos funkcijai finansuoti 2012 metais Finansų ministerijos prašyta
22,5 mln. litų. Iš jų – vaiko teisių apsaugos funkcijai būtų reikėję 19,6 mln.
litų (6,6 mln. litų daugiau nei 2011 m.). Dėl įtempto biudžeto į šį prašymą
nebuvo atsižvelgta, parlamentarė pasiūlė 6,6 mln. litų padidinti asignavimus
2012 metų valstybės biudžeto specialiosioms tikslinėms dotacijoms vaiko teisių
apsaugai, atitinkamai sumažinant Teisingumo ministerijai numatytus 37,4 mln.
litų teisėjų nesumokėto darbo užmokesčio daliai kompensuoti.
Deja, ir šis siūlymas nesulaukė pritarimo. Susidaro įspūdis, kad ir taip
neskurstančių teisėjų gerovė rūpi labiau nei sudarytos sąlygos saugiai augti
vaikui ir gyventi visavertį gyvenimą.
Šiandien
nemažoje dalyje šalies savivaldybių nevykdomos ir nacionalinės programos „Pienas
vaikams“, „Vaisių vartojimo skatinimas mokyklose“. Tokios yra Alytaus,
Švenčionių ir Kupiškio rajonų savivaldybės. O Jonavos, Prienų, Zarasų,
Kalvarijos, Varėnos rajonai ir Panevėžio miesto savivaldybė nedalyvauja
programoje „Vaisių vartojimo skatinimas mokyklose“. „Europos Sąjungos lėšomis
finansuojamos programos nevykdomos, o po to stebimės, kad 9 metų vaikas
nusprendžia nutraukti savo gyvenimo siūlą dėl bado“, – skaudžią Lietuvos
patirtį paaitrino V. V. Margevičienė. Jos nuomone, jei vaikų teisių apsaugos
specialistai nedelsdami gintų vaikų teises ir išvardytų savivaldybių vaikai
galėtų gauti kokybišką vaiko vystymuisi tinkamą maistą, panašių atvejų mūsų
valstybėje nebūtų. Centralizuoto valdymo modelis galėjo padėti šiai tarnybai
tobulėti. Dabar baiminamasi, kad viskas liks po senovei.